Jumaat, 2 April 2010

INGATAN TERHADAP MAK

Pagi semua.. hari ini aku nak bercerita version terlewat.. aku nie sokmo terlewat.. adik aku pun selalu kata lau nak buat lawak ngan aku sampai menyampah disebabkan aku nie yang lambat pick up..betul ke..mungkin kot..hehehe

ni aku nak cerita la..28 mac 2010 genap enam tahun emak aku meninggalkan kitorang semua kerana pendarahan dalam otak..akibat strok. kisahnya bermula cam nie..mak aku ni berniaga..tapi dier masak jela..adik aku yang berniaga.. aku lak malam tu baru balik dari seremban jumpa akak aku.. so mak aku nie masak sambal udang.. dier makan semangkuk besar..dier ada high blood pressure yang tinggi punya. so yang ayah aku x abis pun dia makan ngan soh adik aku amik lagi..

lepas tu dia baring kat ruang tamu. adik aku balik berniaga tunjuk kat dier duit dapat banyak.dier pun suka tapi cam lemah.adik aku ingat dia ngantuk..lepas tengok dier tak sihat aku pun beli ubat kat kedai cina..lepas tengahari adik aku kejutkan dier nak tanya masak inti karipap coz ader tempahan dier tak gerak..adik aku da gabra..aku mase tu tengah kopek kentang kat dapur..adik aku da terjerit2 panggil aku.mase tu aku jer yang paling tua..yang len g jalan kuar..

aku periksa denyutan nadi..da tak de..aku pun gabrala..tapi aku try buat cpr coz dulu aku ahli st john.. ader skit nafas..aku soh adik aku tipon hospital batu pahat..kejap tu ambulans pun datang n bawak mak n adik aku pergi..aku jaga adik2 aku..lepas da petang tak de apa2 pihak hospital buat adik aku tipon dr. jasman klinik panel tnb batu pahat n terus ditransfer ke hospital southern kat peserai..ayah mase tu lambat balik..dier g manjing jauh walaupun mak aku dah larang..ingat malam sebelum kejadian mak aku cakap..kalau aku jadi apa2 jangan menyesal..x yah citer pasal ni..

so doc yang in charge mak aku pun tunjuk xray kat aku..ader pendarahan kat otak.. so kena transfer ke southern melaka..aku ngan adik pompuan aku nek ambulans n ayah aku follow ngan kereta. memang nafas asyik da tunjuk ke kosong jer..lepas mak aku dok kat ccu sebulan dia stabil sikit tapi x sedar..kitorang adik beradik berkampung kat hospital.. lepas sebulan kitorang kena balik umah coz sekolah dah bukak..so aku kena jaga adik2 aku. nasib baik aku baru abis belajo.. lepas sebulan ayah mintak transfer ke bp semula senang kitorang nak melawat..mak da sedar dari koma tapi still strok..alhamdulillah..

tapi lepas 3 bulan mak menunjukkan ciri2 x nak hidup.. cam da putus asa..aku tau sebab tu tapi malas nak citer kat sini..so mak aku koma skali lagi..doc pun jumpa aku kater tipis da coz bleeding dier da teruk.. aku mase tu datang kat mak..cakap dalam hati..lau cam nie..aku redha mak pergi dari dia terseksa..yang pelik setiap kali aku pegang tangan dier nadi dier ok..lau aku lepas cam hilang..so aku pun mungkin rase mak mgkn berkata2 ngan aku..

tanggal 28 mac 2004, waktu maghrib aku rasa x selesa..tetibe aku teringat mak..rupanya mak nazak lagi..aku x pergi ngan adik aku adam..bila ayah aku pergi aku soh adik aku pakai baju melayu n aku pun cari baju aku dalam beg(baru abis be;ajar baju dalam beg lagi).. tetiba ayah maklumkan mak da x ada..aku cakap ngan adik aku..dia kecik lagi masa tu..dia angguk..aku tipon kawan aku diana mintak maklumkan kat surau..n aku maklumkan kat jiran..mak meninggal pukul 7.30malam n jenazah sampai kol 8.30 malam..

sepanjang malam aku kat sisi mak..adik aku n ayah aku last2 tertido coz penat..memula aku pun nak bangun tapi ada sorang makcik kata salah sorang anak dia kena ada..so aku pun duduk kat citu.. esoknya pagi dikebumikan..aku tengok ramai orang datang.. terutama staf tnb.. aku teringat satu kata2 jika kita berbuat baik sepanjang hidup kita salah satu tanda2 akan ramai yang datang melawat..tapi aku tak tau nape aku secekal itu sampai tak menitis air mata..mungkin aku tau aku perlu kuat untuk bangkitkan semangat ayah n adik2 aku..masa adik aku meraung balik dari hospital aku soh minum air yang aku da bace dia x nak..ada makcik2 pujuk dia pun x layan..last2 aku simbah die ngan air tu baru cam dier tersedar n ok..

apapun..itu semua kenangan enam tahun lalu yang masih segar di ingatan aku..sampai bebila pun..yang paling akan kuterkenang bila hari raya, hari ibu, bila aku bersedih(mak aku akan tau n dia akan terus tipon aku walau aku x cakap)..n bila orang bercakap pasal mak dorang..apapun alfatihah buat ibu tersayang..semoga ditempatkan di sisi orang beriman..amin..apapun aku tetap sayang emak walau tak pernah kulafazkan n aku tau mak juga sayang pada aku..aku akan selalu jadi yang terbaik seperti yang mak harapkan..insyaallah

1 ulasan: